Kontrast   English    Kart   Nettstedkart   Tekststørrelse   Kontakt oss

Sykehjem

Songdalstunet

SongdalstunetSongdalstunet er kommunens sykehjem og et aktivt møtested for kommunenes eldre. Her finner du:

Kontaktinformasjon for Songdalstunet

Besøksadresse: Songdalsveien 60, 4645 Nodeland
Postadresse: Songdalen kommune, Helse og omsorg, Postboks 84, 4685 Nodeland.

Kontaktpersoner for Songdalstunet 
 Navn og e-postTelefon
Enhetsleder institusjon (fra 1/9-17) Åse Rohde Poulsen  
Enhetsleder utvikling og forvaltning Mette Brevigh Nilsen

905 43 425

Ekspedisjonen Songdalstunet Maj-Britt Amundsen

38 18 37 50 / 907 69 793

     
Telefon til sykehjemsgruppene    
Langtidsgruppa   38 18 33 55
Korttidsgruppa    38 18 34 60 / 476 26 416 / 476 26 538 
Bokollektiv "Loftet"   476 25 416 / 476 27 146
     
Kontaktpersoner øvrige tjenester    
Kreftkoordinator Søgne og Songdalen Linda Hanisch 902 18 821 
Demenskoordinator Inger Lise Markussen           412 80 227  
Hverdagsrehabilitering Stine S. Henriksen
Monica H. Nilsen
Hilde Greibesland
468 55 042      
38 18 34 89
915 54 878
Synskontakt Ann-Mari Bergli 958 29 322
Hørselskontakt Mirjana Haugland  951 24 227
Songdalstunet kafè/kjøkken Elin Svendsen 38 18 33 71 / 907 50 299

Avdelingsleder dagsenter

Turi Stapnes

913 82 991

Dagsenteret Irene Stokkeland 38 18 33 89 / 916 31 924
Frisør Jorunn Rosland (timebestilling)   911 99 693
Fotpleier Mia Tønnesen (timebestilling)   38 18 30 20
     

Kontaktpersoner fysioterapi/ergoterapi

   
Fysioterapi til barn Ellen Opsal 38 18 17 32 
Fysioterapi til voksne Monica H. Nilsen
Mirjana Haugland
Trine Larsen
Jon Svenning Knutsen
38 18 34 89
38 18 34 89
38 18 33 72 / 970 01 671
38 18 17 32
Ergoterapi til barn / hjelpemidler Inger Lise Markussen 412 80 227
Ergoterapi til voksne /  hjelpemidler Hilde Greibesland 915 54 878
Utlevering /vedlikehold hjelpemidler Gunnar Solås 951 33 578

Sykehjem

Dersom du har omfattende behov for omsorg og pleie på grunn av alder, skade eller sykdom kan du søke om opphold på sykehjem. Du må ha krav på nødvendige helse- og omsorgstjenester og ditt hjelpe-/pleiebehov må være så omfattende at det ikke kan ivaretas i hjemmet ditt. Sykehjemsopphold kan gis som flere typer tjenester.

Langtidsopphold

Kriterier for tildeling av langtidsplasser:

  • Personer med kognitiv svikt som er avhengig av tilsyn/trygge rammer og nærhet til hjelp over døgnet.
  • Personer med omfattende behov for hjelp og tilsyn grunnet somatiske sykdommer og funksjonssvikt og som ikke evner å tilkalle hjelp.
  • Eldre svært utrygge og engstelige personer med generalisert angst eller andre psykiske lidelser som bidrar til at de kan ikke være alene uten å få svært forringet livskvalitet.

Korttidsopphold

For å vurdere korttidsopphold må det være uhensiktsmessig, umulig eller uønsket å tilrettelegge forholdene i hjemmet ditt.

Kriterier for tildeling av korttidsplasser
  • Akutt funksjonsfall i hjemmet. Behov for tilsyn og hjelp over døgnet i større omfang enn det hjemmesykepleien kan ivareta.
  • Behov for et korttidsopphold for å gjenvinne funksjoner/vedlikeholde funksjoner. Utsette behov for langtidsplass på sykehjem og forebygge sykehusinnleggelser.
  • Kartlegge behov for omsorgstjenester/langtidsplass på sykehjem/omsorgsbolig. Bestillingen fra saksbehandler må være klar, spesielt i forhold til hvorfor kartlegging må foregå i institusjon.
  • Pasienter som skrives ut fra sykehus med behov for døgntjeneste over en periode/forebygge reinnleggelse/terminalpleie. Kartlegging av videre behov for nye eller endrende omsorgstjenester og eventuelt behov for hjelpemidler.
  • Ferieopphold. Der hvor bruker ikke kan ivaretas med hjemmetjenester i den perioden pårørende er bortreist, og pårørende i stor grad ivaretar bruker i det daglige.
  • Faste rulleringsopphold. For å avlaste/gi pusterom for pårørende, forhindre og utsette behov for langtidsplass på sykehjem. Opprettholde funksjon, forebygge reinnleggelser av brukere med kroniske lidelser. Dersom bruker har faste rulleringsopphold må pårørende tilstrebe å legge sine ferier og reiser i den perioden bruker er på sykehjem. 

Frisør og fotpleie

Du kan bestille time hos frisør eller fotpleier når du er på Songdalstunet. Du kan ringe selv eller spørre personalet om hjelp med timebestilling. Se kontaktinformasjon for frisør og fotpleier over.

Tilbud for pårørende

Priser omsorgstjenester

Priser omsorgstjenester

Hjemmetjenester - hjemmehjelp / praktisk bistand i hjemmet

Inntekt*Makspris
per måned
 Pris per time
uten abonnement 
 Inntil 2 G (årsinntekt kr 92.576 - 185.152)   200
 2-3 G (årsinntekt kr 185.153 - 277.728)  1 052 347
 3-4 G (årsinntekt kr 277.729 - 370.304) 1 486 347
 4-5 G (årsinntekt kr 370.305- 462.880) 2 285 347
 Over 5 G (Inntekt kr 462.881 og over) 2 952 347
* Betalingssatsene er regulert etter grunnbeløp fra folketrygden
Grunnbeløp (G) reguleres av Arbeidsdepartementet, gjeldende fra 1.5. hvert år.
   
   
Egenandel omsorgstjenester BeløpPeriode
Korttidsopphold/rehabiliteringsopphold sykehjem (lovhjemlet) 155 døgn
Opphold trygghetsplass via hjemmetjenesten  242 døgn 
Dagopphold Songdalstunet (ikke lovhjemlet)  131 døgn
Trygghetalarm - egenbetaling  220 måned
     
Diverse priserBeløp Periode/enhet 
Vask av klær (per person) 471  måned
Abonnement - full kost  4 556  måned
Abonnement frokost 1 102  måned
Abonnement middag  2 183  måned
Abonnement kvelds 1 102  måned
Middag 92  per porsjon
Skyss dagopphold under 7 km 33  tur/retur
Skyss dagopphold over 7 km 66  tur/retur

Priser for kommunale tjenester 2017 ble vedtatt av kommunestyret 14. desember 2016.

Klagemulighet

Klage på enkeltvedtak

Songdalen kommune ønsker at du som innbygger og bruker av kommunale tjenester skal være fornøyd. Likevel kan det hende at du ønsker å klage på noe. Retten til å gi uttrykk for misnøye er viktig for god dialog og forventningsavklaring mellom kommunen og den som mottar tjenestene.

Klage på enkeltvedtak

Retten til å klage over det som betegnes som enkeltvedtak, er sikret ved lov. Det innebærer at det settes i gang en formell prosess der et overordnet organ vurderer saken på nytt. Forvaltningsloven inneholder regler om dette. Se spesielt kapittel VI.

Når du mottar et vedtak (for eksempel en tillatelse du har søkt om) skal det alltid inneholde:
• opplysninger om retten til å klage
• frist for å sende inn klage
• hvem klagen skal sendes til

Dersom du velger å klage, så sender du den til kommunen ved den aktuelle tjenesten som har skrevet vedtaket. Kommunen vurderer først omgjøring av eget vedtak. Dersom det opprinnelige vedtaket fastholdes er det kommunen som sender klagen til klageinstansen for behandling – for eksempel Fylkesmannen eller kommunens egen klagenemnd.

Du vil som part i saken motta kopi til foreløpig orientering. Når klagen er ferdig behandlet vil du få tilsendt vedtak om dette. Klageinstansens vedtak er endelig.


Publisert: 07.06.2016 22:44
Sist endret: 07.06.2016 22:56
Songdalstunet

Besøksadresse:

Songdalsvegen 60
4645 Nodeland

Posadresse:

Postbks 84
4685 Nodeland