Kontrast   English    Kart   Nettstedkart   Tekststørrelse   Kontakt oss

Ungdomsrådet besøkte Stortinget

Les ungdommenes og ungdomsleders beskrivelse av turen til Oslo der de fikk omvisning på Stortinget og tur i Frognerparken.

Leder i ungdomsrådet Juli Sofie Pedersen Svendsbø og nestleder Ayla Mobaraki Tønnesland, har skrevet en utfyllende beskrivelse fra turen. Nederst i saken finner dere avtroppende ungdomsleder Dejan Vasics oppsummering av turen. Budstikkas Klara Turid Fidje Frettun var også med til Oslo og alle foto er tatt av henne.

Engasjerte ungdommer til Stortinget

Ungdomsrådet i Frognerparken

Fra onsdag 11. april til torsdag 12. april var Songdalen ungdomsråd på en spennende tur til Oslo. Turens formål var et besøk til eldre- og folkehelseministeren, Åse Michalsen etterfulgt av en tur på Stortinget, med stortingsrepresentant Kari Henriksen som guide.

Frognerparken

Møte med Robin og gekkoen Rexi.Onsdag ettermiddag ankom vi Oslo S etter en fem timer lang togtur. Etter at vi hadde sjekket inn på hotellet, tok vi en maxi-taxi til Frognerparken. Her hilste vi på Sinnataggen og reptiler på Vigelandsanlegget.

Oppå monolittplatået møtte vi 13 år gamle Robin. Med seg hadde han gekkoen Rexi, som han bar på. En kan jo si at det eksotiske dyret stjal mye av oppmerksomheten vår fra de noe nakne statuene.

Karl Johan og mat

Ungdomsrådet foran SlottetDa vi var ferdige i parken, bestemte vi oss for at det var på tide å gå imot Karl Johans gate.

Etter mye om og men, fant vi en restaurant som passet for alle: Prima Fila. Den lå rett bak rådhuset og kun fem minutter unna hotellet. Restauranten var italiensk og vi koste oss med pizza, pasta, biff og blåskjell etterfulgt av nydelige italienske desserter. Etter middagen var det på tide for å dra tilbake til hotellet og hoppe i seng.

Helsedepartementet

På besøk i helsedepartementetTidlig torsdag morgen spiste vi en god hotellfrokost før vi dro til helsedepartementet.

Der møtte vi eldre- og folkehelseministeren Åse Michalsen, etterfulgt av besøk av Aase Marthe Horrigmo, statssekretær fra kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Begge var åpne for spørsmål fra engasjerte ungdommer.

Stortinget

På Stortinget.

Etterpå dro vi til Stortinget, der vi tilfeldig møtte på Arbeiderpartilederen Jonas Gahr Støre, og mange av ungdommene var meget fornøyde med dette. Da Støre hadde forlatt oss, ble vi tatt godt imot av stortingsrepresentant Kari Henriksen som hadde planlagt en tur rundt i Stortinget.

Først ble vi fulgt til stortingskantina der vi fremtidige politikere spiste lunsj sammen med de nåværende politikerne. Da vi var gode og mette ble vi fulgt rundt på Stortinget. Gjennom ganger og dører ble vi møtt av fakta og historier om både huset og norsk politikk. Tiden var kommet for at Kari måtte videre og vår omvisning var ferdig. Før vi kunne ta turen hjemover, måtte vi selvfølgelig innom galleriet i stortingsalen der vi fikk høre fiskeriminister Per Sandberg på talerstolen.

Da vi var ferdig hadde vi tid til å besøke Karl Johans mange butikker, før vi omsider måtte rekke toget hjem. Alle ni ungdommene satt seg på toget slitne, men med gode minner ferskt lagret i minnene. Songdalen ungdomsråds andre tur til Stortinget var vellykket!

Skrevet av: Juli Sofie Pedersen Svendsbø og Ayla Mobaraki Tønnesland.

Ungdomslederen:

Turen med ungdomsrådet var en fantastisk opplevelse og det er alltid godt å se engasjerte ungdommer fra Songdalen. Det var mange gode spørsmål som ble stilt til eldreminister Åse Michaelsen, og statssekretær Aase Marthe Horrigmo.

Jonas Gahr STøre tok seg tid til å hilse på ungdommene fra Songdalen.

I tillegg til de planlagte besøkene traff ungdommene også  Jonas Gahr Støre i forbifarten. Det er gøy å se når politikerne tar seg noen minutter til ungdommen, selv når de er på farten.

Jeg er utrolig glad for at jeg fikk være med på denne turen med ungdomsrådet før jeg overlater skuta til min etterkommer (red.mrk. Dejan Vasic slutter som ungdomsleder i Songdalen denne uka). Jeg er takknemlig for at jeg har fått muligheten til å ha ansvaret for ungdomsrådet i Songdalen, og utrolig stolt av ungdommene som sitter der. Ungdommene har en viktig stemme og min erfaring er at de voksne tar deres meninger seriøst.

En stor takk til Tor Marius Markussen som andre året på rad ordnet med besøk til minister, statsråd og Stortinget. Tusen takk skal du ha Tor Marius. En stor takk til Budstikka som sendte med journalisten Klara Turid Fidje Frettun på turen og som fulgte oss fra a til å. Tusen takk for meg.

Skrevet av: Dejan Vasic

Foto: Klara Turid Fidje Frettun

Bildegalleri

Hold musepekeren over bildet for bildebeskrivelse, før du trykker for større format.

På bildet ser vi fra venstre: Emma Sophia Schuff, Marthe Træland, Dejan Vasic (ungdomsleder), Olav H. Røysland, Geir Børre Pedersen (ungdomsarbeider), Ida Skomedal, Sebastian Andersen, Juli S.P. Svendsbø, Ayla M. Tønnesland, Solveig Aa. Halvorsen, Angel A. Nziza og ordfører Johnny Greibesland.Kari Henriksen (Ap) viser rundt på StortingetOmvisning på Stortinget.Blant statuer i Frognerparken.Møte med Robin og gekkoen Rexi.Ved Monolitten i VigelandsparkenForan slottet.Besøk hos helsedepartementet.Besøk hos helsedepartementet.Sammen med  Aase Marthe Horrigmo i helsedepartementet.Foran Stortinget.Samlet på stortingstrappa.Tilfeldig møte med Jonas Gahr Støre (Ap).Tilfeldig møte med tidligere NRK-profil Petter Nome.